30.11.2020
Když jsme v roce 2016 představili a založili spolek Made in Litomyšl, nevěděli jsme, co nás čeká a jaký dosah (a přesah) bude mít spolek pro členy, kteří se k nám v průběhu téměř pěti let přidali. Původní očekávání nebyla přehnaná, přeci jen se jednalo o spolek dobrovolný, s minimálním ročním členským příspěvkem a se spoustou různorodých firem a živnostníků. Náš původní záměr byl spojit firmy, které působí v Litomyšli, jsou na svoji činnost a "litomyšlost" hrdí, a vyrábějí nejen malé výrobky nebo nabízejí zajímavé služby, ale mohou to být opravdu velké průmyslové podniky.
Z původních třech zakládajících firem (tiskárna HRG, Tradičná výroba pralinek a malá knihárna youngblock) se členská základna rozrostla na stávajících 56 členů. I přes značnou různorodost a zaměření se podařilo spolku uskutečnit několik společných akcí nebo prezentací (Lázně ducha, společenský ples Made in Litomyšl, spuštění společného webu madeinlitomysl.cz, mapy s adresami členů umístěné po Litomyšli, fotografická soutěž s tiskem a následným prodejem pohlednic). Spolek pomohl zaštítit získání dotace pro vydání knihy Cirkusový svět doktora Bubeníčka, na které se podílelo několik našich členů, věnovali jsme finanční obnos na realizaci pamětní desky pro Ladislava Horáčka, přes společné sociální kanály sdílíme propagaci práce jednotlivých členů. V posledních dvou letech je pravidelným hostem našich nepravidelných setkání starosta města Litomyšle, p. Daniel Brýdl (taktéž jeden z iniciátorů založení spolku), který nám prezentuje a vysvětluje městské aktivity, investiční záměry a další činnosti města, které mohou být pro naše členy / podnikatele zajímavé a zároveň odpovídá na dotazy týkající se problémů nebo očekávání spojené s podnikáním a životem v Litomyšli..
I přesto, že mají jednotliví členové různé názory na fungování spolku, snažíme se společně hledat cestu k možná pocitově malému, ale pro spolek zásadnímu společnému cíli - vzájemné spolupráci členů v rámci svého zaměření. Firmy zabývající se tvorbou webových stránek vytvářejí pro jiné členy moderní prezentace, firmy se zaměřením na propagační video natáčí pro jiné členy nápadité spoty, originální čokolády se stávají hodnotným dárkem pro klienty nebo i součástí větších projektů, fotografové a grafici jsou připraveni ostatním členům nabídnout své služby, hotely, restaurace nebo sportovní areál se stávají cílem nejen pro členy spolku, ale i jejich zákazníky, firmy vyrábějící předměty se zaměřením na marketing jsou oslovovány s požadavkem na výrobu dárků na míru, firmy pracující s papírem vytvoří originální blok ke 30 letům svobody. Vím, že spousta členů se při rozhodování, kam zadat svoje subdodávky nebo poptávky nejprve obrací k dalším členům. Ti členové, kteří před vstupem do spolku měli o ostatních malé povědomí, se navzájem oslovují s výrobou na zakázku a může se jednat o malé produkty nebo služby, ale i o velká textilní díla. Logo Made in Litomyšl se prostě objevuje na obalech gastronomických produktů, módních doplňků, poukazech na služby, na firemních automobilech, vchodech do hotelů nebo restaurací, v tirážích knih a bloků, ale i na štítcích obrovských průmyslových výrobků, které se vyvážejí do celého světa.
Pokud by jen tato spolupráce měla být cílem a náplní fungování spolku Made in Litomyšl, považuji účel založení spolku v podstatě za splněný.
David Edlman, ředitel spolku